Sumar les restes: ruïnes i mals endreços en la cultura catalana

Picornell, Mercè. Sumar les restes: ruïnes i mals endreços en la cultura catalana postfranquista. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2020. (Biblioteca Miquel dels Sants Oliver ; 54) 9788491911104

El tòpic associat a les ruïnes ha anat refigurant-se al llarg dels segles per tal de donar compte de la diversitat de sentits atribuïbles a l’absència, la fragmentació o la incompletesa que defineixen la ruïna com a tal. Sumar les restes s’ocupa de les representacions de les anomenades “ruïnes del passat recent”, unes ruïnes inestables i dinàmiques, sovint en procés de desfeta. Són, per exemple, infraestructures industrials en desús, habitatges tapiats, projectes urbanístics a mig fer, o, fins i tot, descampats i objectes deixats de banda.