Exposició Malferits

Malferits. La petjada del temps a les biblioteques REBIUN

El Grup de Patrimoni Bibliogràfic de REBIUN, del qual forma part la Biblioteca de Montserrat, la Biblioteca Episcopal de Barcelona i la Biblioteca de l’Observatori de l’Ebre, té entre els seus objectius, l’organització d’exposicions de materials bibliogràfics i altres suports, per tal de donar a conèixer i difondre les col·leccions patrimonials de les biblioteques que formen part de la Xarxa de biblioteques REBIUN.

En aquesta ocasió, la proposta gira al voltant del procés vital de tots els llibres.  El llibre com a suport documental per excel·lència, és un element viu. Com a tal, hi ha un moment per al seu naixement. I també per a la seva mort, si els qui som responsables de la seva conservació no aconseguim evitar-la.

Però enmig d’aquest procés, els llibres pateixen diversos esdeveniments que, com qualsevol ésser viu, els provoquen danys. Danys físics, malalties, danys morals, danys, en suma, que els poden fer desaparèixer. I aquesta és una més de les missions de les nostres biblioteques: evitar la desaparició dels nostres fons.

El mal pot procedir de moltes fonts: des de la censura, religiosa o política, la mala praxi de llibreters, bibliotecaris o lectors, les guerres, els accidents o la pròpia naturalesa a través de l’aigua i del foc, dels insectes o dels fongs . De vegades, fins i tot, el mal procedeix de les bones intencions, que van portar algú a aplicar una mala restauració.

El Grup de Patrimoni Bibliogràfic pretén mostrar amb aquesta exposició el dany sofert pels llibres, sigui quina sigui la seva causa. El dany i, de vegades, les mesures que s’han pres per evitar-ne la destrucció definitiva.

Hem anomenat a aquesta exposició “Malferits. La petjada del temps a les biblioteques REBIUN”, perquè potser és precisament el temps un dels enemics més grans dels nostres llibres.

Aquest és l’enllaç a l’exposició on podeu trobar obres de la Biblioteca de Montserrat als apartats de Censura, Mala praxis i Violència i de la BPEB als apartats de Censura i Desastres Naturals:

Esperem que sigui del vostre interès!