Helios Gómez a la Biblioteca de Montserrat

La Biblioteca de Montserrat és present a l’exposició Dies d’ira. Comunisme llibertari, gitanos flamencs i realisme d’avantguarda, dedicada a Helios Gómez (Sevilla, 1895 – Barcelona, 1956), amb algunes publicacions periòdiques de l’important fons, sobre la II República i la Guerra Civil, que custodiem al nostre fons.

L’exposició es pot veure a Barcelona a Virreina Centre de la Imatge fins el 7 de febrer de 2021.

Obres deixades en préstec

Hem deixat en préstec 5 exemplars de publicacions periòdiques, que van des de l’any 1934  fins el 1939, on Helios Gómez col·laborava habitualment com a dibuixant:

• Tiempos nuevos: revista de sociología, arte y economía. 5 d’agost de 1934.
  • Juventud comunista: órgano central de la J.C.I. (P.O.U.M.). 27 de maig de 1937.
  • El frente: portavoz de la 26 división (Durruti) en campaña. 11 i 15 d’agost de 1938 i 2 de gener de 1939.

Es tracta d’una exposició ambiciosa sobre l’obra d’Helios Gómez amb més de 35 dibuixos, gravats, pintures, publicacions i documents comissariada per l’artista Pedro G. Romero.

Helios Gómez

Helios Gómez (Sevilla, 1905-Barcelona, 1956) pertany a la generació d’entreguerres compromesa amb les causes políticosocials. Va ser conegut fonamentalment pels seus treballs en el camp del disseny, de la publicitat, capçaleres de diaris, cartells militants i il·lustracions publicades a la premsa  i editada en diferents àlbums com Días de Ira (Berlin, 1930), Revolución Española (URSS, 1933), i Viva Octubre (Brusel·les, 1936).

L’estil

Els seus dibuixos tenen una gran força expressiva pel tractament del blanc i negre amb contrastos molt accentuats, característics de la xilografia, però amb unes formes plàstiques que els allunya de la tradició xilogràfica del s. XIX per lligar-la a formes avantguardistes fins a aconseguir un estil propi amb figures anguloses i composicions en diagonal altament dinàmiques.

¡¡Viva octubre!!

L’àlbum titulat ¡¡Viva octubre!! és la seva obra mestra, conté 24 il·lustracions on critica durament l’Espanya republicana que atempta sistemàticament contra la classe treballadora.

El títol de ¡¡Viva Octubre!! Dessins sur la Revolution Espagnole aprofita la repercussió mediàtica que tingué entre els ambients d’esquerres europeus la Revolució d’Octubre del 1934 principalment a Astúries i Catalunya i la seva repressió estatal. El títol a més aprofita la coincidència amb l’Octubre Roig de la Revolució Soviètica.

La primera edició, en francès, va tenir un tiratge de 20 exemplars en paper japó i gran foli, amb cada gravat signat per l’autor. Se’n feren també 120 exemplars (27,5 x 24 cm.) amb paper normal amb justificació signada per l’autor.

L’exemplar signat i dedicat de la Biblioteca de Montserrat

L’exemplar de la Biblioteca de Montserrat forma part del tiratge de 120 exemplars, signats per l’autor, i numerat 112. Hi ha una dedicatòria manuscrita d’Helios Gómez a Jean Cassou, el crític d’art que va fer la introducció. Es va incorporar a la biblioteca, procedent del fons del llibreter Just Cabot.

A la Biblioteca de Montserrat es poden trobar 4 publicacions relacionades amb l’artista inclosa la destacada obra Viva octubre, en el següent enllaç al catàleg.